tisdag 15 januari 2013

K.A.O.S

Herregud vilken kväll! Att få två hostiga barn att somna var inte så lätt. Att Robert jobbar tvåskift känns sådär ibland på kvällarna de veckor han jobbar eftermiddag! Idag var det en parodi här hemma. Melvin lade sig jätteduktigt och jag klappade om honom, sa god natt och gick in för att lägga Oliver. So far so good! Oliver vill stå och hoppa i sängen - mycket och ofta! Oliver höll på med det i en halvtimme sen somnade han, det var verkligen snabbt och enkelt. Precis när jag skulle smyga ut hör jag från Melvins rum: mamma, vad gör du? MAMMA, jag hör inte! Vad gör du? Reser mig för att fort smyga ut för att få tyst på honom, vad ser jag, en Oliver som rycker till och ställer sig upp och hoppar i sängen. Jag springer in till Melvin och säger att jag lägger Oliver och att han måste vara tyst då. Säger god natt, springer tillbaka till Oliver som står och hoppar i sängen. Efter ett tag somnar han om och jag smyger ut, dörrjäveln gnisslar, Oliver hoppar upp, ställer sig upp och hoppar i sängen! Efter att jag lagt honom ner igen x antal gånger somnar han om ända tills Melvin ropar: MAMMA, varför sover inte lillebror? Ja, varför sover inte du, unge, hann jag tänka, innan jag sprang in till Melvin, sa att han måste vara tyst för att lillebror vaknar, vilket han redan gjort och ställt sig upp och hoppar i sängen! Springer in till Oliver, lägger honom x antal gånger, han somnar, tills jag hör Melvin som högt och fint börjar sjunga "Staffan var en stalledräng" i sitt rum, smyger ut men hinner se hur Oliver hoppar upp och ställer sig och hoppar i sin säng, springer in till Melvin och säger att det är natt och han måste sova och måste han sjunga lite så får han göra det tyst för lillebror vaknar, springer tillbaka till Oliver och lägger honom x antal gånger, han somnar. Melvin börjar sjunga "Blinka lilla stjärna" - högt på sitt rum! Oliver tittar upp men slår igen de blå igen och jag springer in till Melvin och säger att han får sjunga tyst men att det är natt och att han måste sova nu! Där är vi nu, Oliver sover, Melvin sover och jag, jag sitter i soffan genomsvett och hoppas på att de sover en liten stund nu iallafall!
Så där ja, nu börjar Oliver hosta, håll tummarna för att det stannar där, jag vill inte se en Oliver hoppandes i sängen igen!

ROBERT KOM HEM NU, SNÄLLA!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar